Interventiestrategieën voor ruimtelijke oriëntatie stoornissen bij dementie

TITEL : “Interventiestrategieën voor ruimtelijke oriëntatie stoornissen bij dementie: een selectieve review.”

AUTEUR(S) : Allesandro O. Caffo, Frans Hoogeveen, Mari Groenendaal, Anna Viviana Perilli, Luciana Picucci, Guilia E. Lancioni, Andrea Bosco

Samenvatting

Doel: Dit artikel geeft een kort overzicht van interventiestrategieën gericht op het verminderen van stoornissen in ruimtelijke oriëntatie bij ouderen met dementie.

Methode: Er zijn acht experimentele onderzoeken beschreven die gebruik maken van ruimtelijke aanwijzingen, ondersteunende technologische programma’s, realiteitsoriëntatie training, foutloos leren en ‘backward chaining’ (het aanleren van stapjes, van achter naar voor). Ze kunnen worden opgesplitst in twee aanpakken: Herstellend en compenserend, afhankelijk van of ze gebruik maken van overgebleven leervaardigheden.

Resultaten: Er is een review van de uitwerking van deze interventiestrategieën voorgesteld. Resultaten suggereren dat de compenserende en herstellende aanpak allebei waardevol kunnen zijn in het verhogen van correct weg-vindend gedrag, in verschillende gradaties van effectiviteit. Sommige problemen in (a) het verschil in de eigenschappen van de participanten en de vormen van de experimenten en (b) de uitvoerbaarheid van interventiestrategieën zorgen ervoor dat er geen ruimte is voor het trekken van definitieve duidelijke conclusies.

Conclusies: In de toekomst zou onderzoek kunnen worden gericht op een directe vergelijking van deze twee strategieën en dit zou een uitvoerige neuropsychologische beoordeling van ruimtelijke domeinen kunnen bevatten.

Onderzoeken
Leren bij dementie
Interventiestrategieën voor ruimtelijke oriëntatie stoornissen bij dementie

Voor het officiële onderzoeksrapport, klik hier