Twee verschillende strategieën voor het promoten van binnenshuis reizen voor mensen met Alzheimer vergelijken.

TITEL : “Twee verschillende strategieën voor het promoten van binnenshuis reizen voor mensen met Alzheimer vergelijken.”

AUTEUR(S) : Alessandro O. Caffó, Frans Hoogeveen, Mari Groenendaal, Viviana A. Perilli, Marjori Damen, Fabrizio Stasolla, Giulio E. Lanciono, Andrea Bosco

Samenvatting

Het onderzoek in kwestie vergelijkt twee verschillende types van oriëntatie strategieën: een ondersteunend technologisch programma (AT, b.v. licht en geluidsapparatuur met afstandsbediening) en het verbaal aanleren van fysieke oriëntatiepunten (BC) voor het promoten van binnenshuis reizen voor vier patiënten met gemiddelde tot gevorderde Alzheimer. De twee strategieën werden getoetst op betrouwbaarheid door middel van verschillende groepen externe studenten. Voor drie van de vier participanten was de AT strategie effectiever dan de BC strategie, terwijl voor de vierde participant allebei de strategieën even effectief waren. Wanneer in de toetsing van de waardebepaling door studenten rekening gehouden werd met meerdere variabelen, liet dit in het algemeen positievere scores zien voor de AT methode. Deze resultaten suggereren dat AT programma’s (a) goed kunnen worden ingezet voor het herstellen en behouden van onafhankelijkheid voor binnenshuis reizen voor mensen met gemiddelde tot gevorderde Alzheimer, en (b) mogelijkerwijs kunnen worden gezien als te verkiezen boven conventionele leerstrategieën in een dagelijkse context. 

Onderzoeken
Leren bij dementie
Twee verschillende strategieën voor het promoten van binnenshuis reizen voor mensen met Alzheimer vergelijken.

Voor het officiële onderzoeksrapport, klik hier