Televisie kijken met andere ogen

TITEL : “Televisie kijken met andere ogen. Observatie-onderzoek naar het televisiekijkgedrag van demente ouderen.”

AUTEUR(S) : L. Kooijman, Ersamus Universiteit Rotterdam, Media & Journalistiek. 2007.

Samenvatting

Dit onderzoek heeft zich gericht op de reacties van mensen in verschillende stadia van hun dementie op meerdere televisieprogramma's en vervolgens bestudeerd wat voor soort televisie geschikt en toegankelijk is voor mensen met dementie.

Aanpak

Er zijn interviews gehouden met verzorgenden en familieleden van mensen met dementie. Vervolgens zijn er observaties verricht, met behulp van observatieformulieren, bij 48 bewoners met dementie van verschillende leefstijlgroepen tijdens het kijken naar verschillende televisieprogramma's.

Conclusies

De mate van dementie is van invloed op het kijkgedrag. Naarmate mensen minder dement zijn herkennen ze de fragmenten beter en houden ze hun aandacht beter vast, ook geeft men meer positieve reacties. Na afloop van de film reageren deze bewoners ook vaker op wat ze gezien hebben. Er is een verschil te zien tussen de reacties op de verschillende fragmenten. Uit de resultaten wordt duidelijk dat mensen minder positief reageren op Laurel & Hardy omdat het veel herinneringen oproept aan de oorlog. De natuurprogramma's vinden de mensen mooi, ze raken hier soms ook door ontroerd. De sportprogramma's, zoals de Elfstedentocht en Tour de France, zijn voor de liefhebbers. Muziek en musical zijn genres die vaak positieve reacties oproepen. De mensen hoeven het niet te herkennen om ervan te kunnen genieten. Veel kijken ook graag naar fragmenten over het koningshuis omdat ze dit van vroeger kennen als iets positiefs. Grappige programma's als 'Praatjesmakers' en 'Swiebertje' riepen vrolijke reacties op door de kinderen erin en door herinneringen aan vroeger. Tijdens de observaties werd duidelijk dat televisie kijken een sociaal proces is en dat de mensen het fijn vonden om hun emoties te delen met anderen door oogcontact te zoeken of een opmerking te maken.

Onderzoeken
Beleving en gedrag
Beleving
Televisie kijken met andere ogen

Voor het officiële onderzoeksrapport, klik hier